Monday 18 February 2013

Tips Untuk Hamil :)

Setiap pasangan berkhawin mesti nk ada anak kan..Rezki tetap ada,cuma cepat dan lambat saja. Tidak mudah untuk hamil dengan cepat dan kadang ia boleh memberikan tekanan perasaan apabila sanak saudara dan kawan-kawan kerap bertanya soalan yang sama. Tekanan perasaan pula boleh mengurangkan lagi peluang anda untuk hamil.Kadang tu org xpaham jugak yg REZKI tu ALLAH yg tentukan.

 Meh nk share 11 tips utk Hamil : 


  •  Fahami bagaimana terjadinya hamil..Adakah haid teratur?Jika haid teratur fahami setiap pertengahan bulan telur akan dikeluarkan oleh ovari dan sekiranya dalam masa yang sama ada berhubungan,sperma akan berenang kedlm rahim dan akan berjumpa dgn telur yg menanti di salur peranakan. Persenyawaan akan terjadi dan berlakulah kehamilan.
  • Berjumpa dengan doktor untk mengesahkan masalah sebenar anda dan pasangan.Jangan malu untuk berjumpa doktor,doktor juga manusia..hikhik
  • Dapatkan berat badan yang ideal.Ok ada sesetengah org,berat badan yg berat mnyukarkan utk hamil.So try la utk dptkn berat yg comei2..
  • Ketahui waktu subur anda
  • Kerapkan bersama suami.Yelah kena selalu berusaha Heee..
  • Tingkatkan kesuburan suami especially suami yg smoking..
  • Ambil multivitamin. Adalah disarankna kpd wanita yg merancang untuk hamil utk mgambil vit harian termasuk asid folik utk mngurangkan risiko janin cacat dan suami pula disarankn mengambil supplemen zinc utk menigkatkan pengeluaran sperma.
  • Bersenam secara rutin
  • Makan makanan seimbang
  • Elakkan kehidupan yang stress
  • Jauhi dadah,alkohol dan sebagainya
 Shaklee ada menawarkan supplement utk membantu kita untuk hamil. Ya rezki dari Allah S.W.T tp xsalah jika kita berikhtiar dan mencuba sesuatu yg mungkin boleh hamil kan..Ok meh nk explain satu supplement apa yg membantu dlm hal ni..









Vita-Lea with Iron Formula (multivitamin & multiminerals)
  • Multivitamin dan Multimineral (Vita Lea) membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Pendekata ia memenuhi ruang-ruang kosong dalam tubuh kita di mana mungkin kita tak cukup vitamin/mineral dari diet kita. Jadi bila badan dah cukup nutrisi, pasti ia dapat berfungsi dengan lebih cekap.






  • B-Complex with Acid Folic (lengkap dengan kesemua jenis vitamin B & Acid Folic)
    Pengambilan Vitamin B-Complex terutamanya asid folik, Vitamin B6 dan B12 amatlah digalakkansebelum berusaha mendapatkan anak. Biasanya pengambilan asid folik diteruskan sehingga kandungan mencecah 12 minggu. Pengambilan asid folik bersama-sama dengan vitamin B6 dan B12 amatlah disarankan bagi mengelakkan anemia yang boleh menyebabkan masalah kesuburan serta mengurangkan risiko kecacatan janin dan kecacatan tiub neural.



  • Zinc Complex
    Kekurangan zinc merubah keadaan kromosom dlm tubuh badan dan boleh mengurangkan kadar kesuburan baik lelaki mahupun wanita. Zinc menggalakkan tubuh badan menggunakan secara efisien hormon estrogen dan progestron untuk wanita. Kekurangan zinc di awal kehamilan meningkatkan risiko keguguran. Bagi lelaki pula, zinc amat penting utk mengekalkan penghasilan hormone testosterone. Kekurangan zinc boleh mengurangkan bilangan sperma. Zinc ditemui dalam kepekatan yg tinggi di dlm sperma, dimana ianya diperlukan utk pembentukan bahagian luaran serta ekor sperma.




  • Vita-E Complex with Selenium & Grape Seed extract
    Vitamin E adalah salah satu anti-oksida yang membantu dlm mengatasi masalah kesuburan sama ada utk wanita mahupun lelaki. Fungsi anti-oksida ini dikatakan mampu menghasilkan sperma dan ovum yg lebih berkualiti. Terdapat kajian yg menunjukkan apabila pasangan yg melakukan prosedur IVF mengamalkan vitamin E, peratusan kejayaan prosedur tersebut meningkat dari 19% ke 29%.
    Selenium juga salah satu anti-oksidan yang menghalang kerosakan sel oleh radikal bebas.Selenium mengelakkan kerosakan kromosom, seterusnya membantu dlm mengurangkan risiko kecacatan janin dlm kandungan dan keguguran. Selenium juga membantu untuk memaksimakan penghasilan sperma dan menjadikan sperma bergerak lebih tangkas

  • Vita-C 500mg sustained release / Vita C Chew 100mg
Vitamin C juga merupakan anti-oksidan seperti vitamin E. Kekurangan vitamin C menyebabkan sperma ‘bergumpal’ atau ‘berkumpul’ dan tiada kekuatan utk berenangsecara spontan dan tangkas dimana keadaan ini akan mengurangkan peratus sperma dan ovum berjaya disenyawakan. Bagi perokok, pengambilan vitamin C amatlah digalakkan. Bahan kimia dan racun yg terkandung di dalam rokok boleh menjejaskan kualiti sperma. Sifat anti-oksida vitamin C ini akan meneutralkan bahan-bahan kimia tersebut. Kajian menunjukkan apabila seorang perokok mengambil vitamin C sebnyk 500mg sehari, ianya dpt mengurangkan ‘penggumpalan’ sperma serta meningkatkan kuantiti dan kualiti pergerakan sperma. Bagi wanita yang dipreskripsikan dgn clomiphene, sejenis ubatan berfungsi utk menstimulasikan ovulasi, kadar ovulasi adalah lebih tinggi apabila di ambil bersama-sama dengan Vitamin C



  • Alfalfa Complex
Sangat baik diamalkan oleh wanita, membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid(makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah)


  • .GLA Complex (asid gamma linolenik (GLA), Vitamin E, sunflower seed oil)
Bagaimana GLA Complex membantu anda untuk cepat hamil?
GLA (gamma linolenic acid) menurunkan kolesterol dan ia membantu melegakan sindrom pra haid (PMS) seperti senggugut, dan membantu meningkatkan lendir servik yang berkualiti untuk kesuburan. Ia juga membantu dalam melegakan kesakitan dan kekejangan kerana GLA ditukarkan kepada prostagdalin E1.
Bagaimana GLA Complex membantu dalam PMS (senggugut)?
Ini kerana, apabila seseorang mengalami senggugut, ia melibatkan kekejangan pada otot dalam rahim dan sekitarnya. Menurut kajina, keadaan ini berlaku apabila tubuh seseorang kekurangan GLA (gamma linolenic acid) itu tadi. Jadi sebagai memenuhi GLA yang kurang tadi, pengambilan GLA complex adalah perlu.
Bagaimana GLA Complex membantu untuk cepat hamil?
GLA membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Perasan tak sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. NAmun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’. Di sinilah fungsi GLA untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum.Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak ‘kena’ hari subur pun masih ada can sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5.

Nak cuba?
Bajet xbyk??xpa kita kira ikut bajet
Hubungi sy,
Shyda
ID ; 883186

Independent Distributor
PM FB/SMS/WHATAPPS /EMAIL
0174107885/nurshyda86@gmail.com
 

No comments: